TPMS
Sinds 1 november 2014 is er een verandering in de wetgeving gekomen dat betrekking heeft tot de TPMS. De wet zegt nu dat alle nieuwe personen auto’s die vanaf 1 november 2014 voorzien moeten zijn van een bandenspanningscontrole systeem, afgekort TPMS.
Wat is TPMS eigenlijk?
TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is een veel voorkomende Engelse term die gebruikt wordt bij bandenspanningscontrole systemen. TPMS zijn elektronische systemen die de bandenspanning meten en zitten in ieder wiel gemonteerd. Er zijn echter 2 verschillende systemen. Namelijk het directe systeem (dit werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dit werkt via de ABS sensor van het voertuig). Beide systemen zijn toegestaan.
De 3 hoofdfuncties van TMPS staan hieronder beschreven:
- Het verhogen van de rijveiligheid
- Het voorkomt onnodige bandenslijtage dat veroorzaakt wordt door verkeerde bandenspanning
- Het voorkomt een hoger brandstofverbruik dat mede wordt veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning
Maar, hoe werkt TPMS nu precies?
TPMS heeft de volgende factoren nodig om te kunnen functioneren:
- Sensoren die gevestigd zitten in het wiel
- Bandenspanning
- Temperatuur
Dit alles samen wordt met een identificator draadloos verstuurd naar het TPMS stuurapparaat in de auto. Als het systeem een bandenspanningsverlies heeft waargenomen en hiermee de spanning te laag is geworden in de band, dan zal u dit te zien krijgen op uw dashboard. De melding kan op een display aangegeven worden voor 4 wielen afzonderlijk maar ook kan er een lampje gaan branden.
Als u deze melding krijgt, is het raadzaam om uw bandenspanning te controleren en zo nodig de druk weer op de juiste bandenspanning terug te brengen. Mocht het waarschuwingslampje niet verdwijnen of snel weer terug komen, dan is het raadzaam om even bij ons langs te rijden. Wij zullen er alles aan doen om uw probleem zo goed en snel mogelijk te verhelpen door middel van het stellen van een juiste diagnose.